همشهری آنلاین: نماینده دائمی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: هیچ ضرب الاجلی برای پاسخ ایران در مذاکرات وین تعیین نشده است.

علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آنچه از آن به عنوان ضرب الاجل تعیین شده از سوی محمد البرادعی برای پاسخ کشورهای حاضر در مذاکرات وین به پیش نویس طرح آژانس یاد شده است، گفت: هیچ ضرب الاجلی در کار نبوده و البرادعی از کشورهای حاضر در مذاکرات وین خواست تا جمعه (اول آبان) به این پیش نویس پاسخ دهند بنابراین این موضوع صرفا یک درخواست بوده است.

وی تاکید کرد:دیروز (جمعه) در تماسی با محمد البرادعی مدیرکل آژانس اعلام کردم که موضوع پیش نویس طرح آژانس از سوی ایران درحال بررسی است و باید ابعاد فنی و حقوقی آن به طور کامل بررسی شود.»

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: به البرادعی اعلام کردم که هفته آینده پس از بازگشت به وین پاسخ پیش نویس طرح آژانس را می‌دهیم.

وی با بیان این که پیش نویس طرح آژانس براساس مذاکرات‌وچارچوب‌های استاندارد همکاری‌های دوجانبه اعضای آژانس با یکدیگر است، افزود: مهم آن است که آژانس امروز در مسیر اصلی خود یعنی تسهیل همکاری‌ها بین کشورهای عضو آژانس قرار گرفته است و ترسیم نادرست از نقش آژانس مبنی بر این که این نهاد صرفا سازمان بازرسی کل در زمینه هسته‌ای است، را از بین می برد.

سلطانیه در خصوص پروژه ایران با آژانس و تعدادی از کشورهای عضو این نهاد در خصوص تامین سوخت راکتور تهران گفت: این پروژه انسان دوستانه و صرفا برای تامین سوخت راکتوری است که به تولید رادیو ایزوتوپ‌ها و رادیو داروها برای مصارف پزشکی می‌پردازد و ایران ترجیح داده است این سوخت را خریداری کند. این درحالی است که ایران با توجه به اشراف کامل بر تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای و تولید سوخت، توان تولید سوخت با غنای 20 درصد برای راکتور تهران را دارد.

وی در خاتمه گفت: بیش از این لازم نیست درباره نتایج مذاکرات وین پیش‌داوری صورت گیرد.

کد خبر 93528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز